ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник
Тема досвіду
|
«Духовний і творчий розвиток особистості, виховання в учнів національної свідомості»
|
Автор
|
Класний керівник 5 класу спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів філологічного та природничо-математичного циклів Федорченко Надія Миколаївна
|
Сфера застосування
|
Учнівський та педагогічний колектив
|
Актуальність
|
Сьогодні в нашому суспільстві йде процес переосмислення ідей, теорій, історичних фактів і важливо підтримати молоде покоління в виборі ціннісних орієнтацій. Морально-правові цінності в житті людини, суспільства залишаються незмінними: добро, милосердя, співчуття, патріотизм, взаємодопомога, сумління, честь, любов. Основна суперечність сучасної системи освіти, на мій погляд, - це протиріччя між швидким темпом накопичення знань в сучасному світі і обмеженими можливостями їх засвоєння особистістю. Це змушує педагогічну теорію перейти до нового освітнього ідеалу - максимальному розвитку здібностей людини. Це головне в інноваційному навчанні, розвиток здібностей на основі освіти і самоосвіти – ціль кожної особистості. В кінці ХХ століття змінилися засоби виховного впливу: це Інтернет, сучасні комп'ютерні технології, відео - і аудіо продукція, що з одного боку значно розширює діапазон знань людини, а з іншого ускладнює чітке визначення підлітком своєї позиції, своєї точки зору, оцінки подій, що відбуваються в суспільстві, розсіює увагу і осмислення різних фактів і вчинків. Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає, на мій погляд, всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному житті загальнолюдських та духовних цінностей. Тому мені зрозуміла мета сучасного освітнього процесу: не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а також формувати громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вирішувати особисті проблеми, творити себе і оточуючий світ.
|
Наукові концепції та теорії
|
Проблема розвитку індивідуальних здібностей учнів, їх творчого потенціалу завжди хвилювала вчених-дослідників, педагогів-практиків А.С. Макаренка, В.О. Сухомлинського. Ці прогресивні педагоги вважали, що правильно організований навчально-виховний процес у школі сприяє формуванню в учнів творчого ставлення до навчання, розвитку їх пізнавального інтересу. Завдання школи вони вбачали увільному розвитку учнів, їх самостійності, активності, у творчому застосуванні набутих знань. Вчитель можев пливати на процесс формування мислення учня, цілеспрямовано активізувати йоготворчість. В.Сухомлинський звертає увагу на те, що у школі не повинно бути жодного учня, у якого відсутні захоплення, цікавість до певного предмета. Він вважав, що переживаючи духовне задоволення від того, що вона творить, людинапо-справжньому відчуває, що вона живе. Творчість починається там, де інтелектуальні та естетичні багатства, здобуті раніше, стають засобом пізнання, засвоєння, перетворення світу, при цьому людина ніби зливаєтьсязі своїм духовним надбанням. Вчителі повинні виховувати учня так, щоб з перших днів перебування у школі він чимось цікавився, розвивав свої творчі здібності, щоб у нього сформувалось певне життєве захоплення. А.С.Макаренко у свій час обґрунтував доцільність прогнозування ризику у виховній роботі. Якщо педагог не довіряє творчим силам дитини, робить виховний процес безконфліктним, він ризикує виховати людей безвільних та безвідповідальних. А.С. Макаренко вважав, що не можна загартуватилюдину, якщо не ставити перед нею важких завдань. Г.Ващенко у своїй книзі «Виховний ідеал» піднімає проблему гармонійного виховання української молоді. Серед пріоритетних напрямків цього виховання є розвиток індивідуальних здібностей молоді. Він пише: «Молоде покоління не лише за своює культурні здобутки, а й рухає культуру вперед. Це можливе лише при наявності розвинених індивідуальних здібностей. Тому школа має приділити увагу розвиткові у молоді спостережливості, пам'яті, творчої уяви і логічного мислення. Особливо слід звернути увагу на розвиток двох останніх здібностей: фантазія і логічне мислення. Без фантазії неможлива творча робота в жодній галузі культури. Людина без творчої фантазії може діятилише за певним шаблоном, не здатна до винахідництва. Не менше уваги має приділяти школа і розвитку у дітей логічногомислення (здібностей аналізу, синтезу, висловлювання, в різних формах індукції, дедукції і аналогії)». Тому для мене постійним орієнтиром є педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського, А.С.Макаренка, досвід педагогів-гуманістів американської школи – М.Монтессорі (ідеї вільного виховання), Р.Штайнера (співтворчість та співпраця учнів, учителів і батьків, виховання духовно вільної особистості), К.Роджерса (концентрація на особистості, емпатія, гуманізація педагогічної системи), а також ідеї, методи, форми роботи відомих педагогів сучасності: В.Шаталова, М.Щетиніна, В.Чередниченка, Ш.Амонашвілі
|
Основна ідея
|
Педагогічна ідея досвіду: · особистісне зростання кожного вихованця; · духовний та інтелектуальний розвиток учнів; · засвоєння морально-етичних заповідей ; · удосконалення пізнавальних, організаторських та творчих умінь і навичок учня; · реалізація творчих здібностей вихованців; · досягнення успіху у справі; · професійна визначеність кожного школяра.
|
Технологія реалізації ідеї
|
Технологія реалізації ідеїПрагну працювати творчо, а тому завжди пам’ятаю слова В.Сухомлинського: «Якою талановитою не була б людина, але якщо вона не вчиться на досвід і інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». Прагну самокритично оцінювати свою діяльність, її результати, намагаюся швидко адаптуватися в умовах соціальних змін. І вірю, що успіх приходить лише до того, хто його прагне, хто вміє максимально використати все найкраще із власних внутрішніх ресурсів
|
Форми, методи, прийоми, засоби
|
Виступ на засіданні шкільного методичного об'єднання класних керівників, на засіданні педради, виховні заходи
|
Результат застосування
|
В чому полягає моя методологічна позиція класного керівника? В роботі вважаю головним забезпечення розвитку особистості кожної дитини, її творчого потенціалу. Відносини з дітьми будую на принципах співробітництва, співтворчості і пам’ятаю, що вчитель може допомогти дітям розвивати почуття прекрасного, пробудити творчі сили. Усвідомлюючи, що класний керівник є для підростаючого покоління духовним посередником між суспільством і дитиною, прагну створити сприятливі умови для формування особистості, внести необхідні корективи у процес виховання, скоординувати зусилля педагогів, сім’ї, соціуму. В своїй роботі керуюсь принципом: допомогти дитині знайти свій ключ до успіху, створити умови, у яких вона розкриватиме свої здібності, творитиме своє життя, зростатиме духовно, творчо, інтелектуально й самовдосконалюватиметься.
|
Критерії ефективності
|
Педагогічний досвід відповідає тенденціям суспільного розвитку та соціального замовлення, дає високу результативність, сприяє оптимальному витраченню сил і засобів педагогів і дітей для досягнення стійких позитивних результатів навчання, виховання і розвитку.
|
Наукові джерела
|
1.Виховна робота в закладах освіти України. Випуск ІІ. Збірник нормативних документів та методичних рекомендацій. - К.: ІЗМН, 1998. - 355 с.
2. Довідник класного керівника: Збірник документів / Ред. кол. П.М.Щербаков (голова) та ін. - К., 1996. - 238 с.
3. Мистецтво життєтворчості особистості: Наук.-метод. посібник: У 2 ч. / Ред рада: В.М.Доній (голова), Г.М.Несен (заст. голови), Л.В.Сохань, І.Г.Єрмаков (керівники авт. колективу) та ін. — К.: ІЗМН, 1997. - Ч. 2. - 936 с.
4. Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. - 2000. –№ 22. С.3-7.
5.Журнали «Класному керівнику», та «Виховна робота в школі».
6.Тараненко О. Діагностика виховної роботи в класі /О .Тараненко // Воспитание школьников. – 2004. – №7.– С. 2–5
|
Висновки
|
Розуміючи важливість виховної діяльності класного керівника, відповідально виконую свої обов’язки, докладаю всіх зусиль, щоб виховання підлітків відбувалось в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, доброзичливості та толерантності. У своїй діяльності використовую різноманітні традиційні та інноваційні форми виховної діяльності - головне, щоб вони давали бажаний результат.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий