Опис виховної системи класу
Назва виховної
системи
|
|
Компоненти
структури
|
|
орієнтаційно-цільовий компонент
(стратегічна ціль (державна стратегія виховної
політики, генеральна мета виховання;
етапи становлення та розвитку виховної системи; конкретизація цілей
виховання відповідно до етапів виховання, місце і роль класу у
виховному просторі освітнього закладу)
|
Одним із стратегічних завдань освіти в Україні є формування освіченої,
творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я. Щоб
чітко визначити, які стоять завдання переді мною, щоб успішно досягнути
поставленої мети, аналізую основні положення державних документів про освіту:
- Декларація прав
дитини;
-Програма
загальноосвітньої школи;
-Закон України про
загальну середню освіту;
-Концепція загальної
середньої освіти;
-Концепція
громадянського виховання особистості в умовах розвитку української
державності;
-Національна доктрина
розвитку освіти.
Проаналізувавши основні положення державних
документів про освіту, я поставила перед собою ряд завдань:
-виховання громадянина
– патріота Україниз високою національною свідомістю;
- виховання міцних
переконань і потреби поводити себе згідно з моральними нормами.
- виховання в учнів
свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян,
збереження
і зміцнення фізичного і психічного здоров’я;
- встановлення
доброзичливих взаємовідносин між учнями різних національностей, відпрацювання
навичок поведінки, які базуються на розумінні, терпимості, компромісі,
самоповазі та повазі до оточуючих;
-формування комплексу
таких особистісних якостей і рис характеру, як патріотична свідомість,
відповідальність і мужність, готовність працювати на благо Батьківщини,
захищати та зміцнювати її міжнародний авторитет; повага до культури, звичаїв
і традицій національних спільнот в Україні, висока культура міжнаціонального
спілкування;
-формування соціальної
активності та громадянської самосвідомості молоді через розвиток учнівського
самоврядування, яке має діяти на основі демократичних цінностей;
- активне залучення
батьків до загального виховного процесу, використання їх творчих можливостей
в позакласній роботі.
Я
вважаю, що класний керівник має бути професіоналом. Він повинен уміти ставити
себе поряд з дитиною. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти
себе і повірити в свої сили, створювати ситуації успіху, тому свою роботу як
класного керівника я намагаюся будувати на рівні сучасної педагогіки,
враховуючи, вдосконалюючи та поєднуючи відомі теорії, ідеї, методи.
|
гносеологічно-аксіологічний (змістовий) компонент
(досягнення стратегічних цілей у вихованні
через конкретизацію завдань у контексті
педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник)
|
Головна мета кожної людини – максимально
реалізувати свої здібності й вміння, іншими словами - знайти себе та своє
місце в житті. Цій проблемі приділяли багато уваги видатні психологи та
педагоги : Песталоцці, Я. А. Каменський, Д. Дідро, Ж. Ж. Руссо, Р. Декарт, А.
Ващенко, Б. Грінченко, В. Сухомлинський, А. Макаренко.Основна ідея мого
досвіду – це розвиток індивідуальних здібностей, з урахуванням
психофізіологічних особливостей дітей, забезпечення комфортних і безпечних
умов для розвитку особистості, реалізація його природних потенцій,
соціалізація учнів.
Протягом двох років я веду виховну роботу,
яка поєднала у собі традиційні форми та методи роботи класного керівника та
нетрадиційну, але дуже важливу галузь – своєчасну психологічну допомогу
вихованцям та їх родинам. Велику роль у розвитку особистості відіграє
створення такої моделі виховної системи класу, коли кожний учасник навчально
– виховного процесу має можливість реалізувати свої здібності і таланти. При
моделюванні виховної системи в класі я спиралася на загальні ознаки поняття
«виховання» та на систему В. А.
Караковського
|
організаційно-педагогічний компонент
(педагогічні
умови ефективності виховного процесу)
|
Організація виховного процесу в класі
базується на наступних принципах:
-
Вивчення вікових і індивідуальних особливостей учнів, їх міжособистісних
відносин.
- Орієнтація на рівень розвитку, соціальний
досвід і потреби окремого учня, індивідуальне стимулювання. ·
-Створення ситуації
успіху.
- Індивідуальна і
колективна робота по залученню учнів до діяльності.
- Створення середовища,
що формує терпимість до чужої думки.
-Виховання поваги до
прав інших людей, людської гідності.
-Розвиток в кожній дитині самостійності,
ініціативності, відповідальності, творчості
|
практично-діяльнісний
компонент
(стратегії та методи виховної роботи,
організаційні форми – індивідуальні, групові, колективні, масові;
спілкування, тактика та стиль діяльності класного керівника)
|
Виховання дитини розпочинається зі створення
для неї виховного середовища, що цілеспрямовано й позитивно впливає на процес
розвитку особистості., його індивідуальних здібностей і талантів.
5 клас
– це зародок майбутніх досягнень колективу. Розпочали ми свою роботу із
колективних творчих справ, що сприяли розвитку колективістських, демократичних
основ життя, самостійності та ініціативи дітей, згуртуванню колективу. І
головним правилом для мене є: більше самостійності – адже, виконуючи роботу
за дітей, ми позбавляємо їх можливості пізнавати життя на власному досвіді. А
також прийняття дитини як особистості, визнання її індивідуальної
своєрідності, її права на виявлення свого «Я» на тому рівні розвитку, якого
вона досягла у своєму житті.
Через діюче самоврядування учні мають
можливість розвивати свої організаторські здібності, почуття відповідальності,
ініціативи. Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько - корисних
справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати
їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку
вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні, потрібні суспільству
справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її
багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних
цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Наступна складова класної
виховної системи - вибір та реалізація колективних творчих справ. В рамках
класу вибір та проведення КТС вимагає клопіткої попередньої праці вчителя.
Учні не зможуть визначитись, залишаться пасивними, якщо не володітимуть інформацією.
Тому класний керівник ненав'язливо пропонує, розказує, що цікавого бачив сам,
де брав участь, які справи є вдалими в інших класах, школах. Для правильної
орієнтації необхідно знати своїх вихованців, їх психологічні особливості,
рівень комунікативності, ставлення одне до одного та ін. Учні приймають
активну участь в заходах, змаганнях конкурсах та акціях.
На мою
думку, жодна анкета не дає стільки інформації про учнів, як спостереження та
спілкування з ними в позашкільній сфері. Хочете пізнати своїх вихованців –
проводьте більше вільного часу з ними, сходіть із ними в похід, хай відчують
труднощі туристичного життя. Нехай просто посидять - помріють біля багаття,
послухають звуки осіннього чи весняного лісу, пофантазують. Перебуваючи з
дітьми за межами школи, можна відкрити безліч секретів їх поведінки. До того
ж тут вони стануть справжніми природолюбами, цінителями краси, тут зміцниться
їх дружба. Саме тому з класом своїм я побувала в різних куточках рідного
краю: відвідали базу зеленого
туризму»Чайка», «Зелені хутори Таврії», базу відпочинку
«Затон-Фрегат»,побували в музеї міста
, відвідали станцію юних натуралістів, відвідали місто Херсон – наш обласний
центр, місто Одесу, здійснили похід до лісу разом із батьками учнів. Все це
сприяло згуртованості класного колективу, встановленню в класі доброзичливих,
щирих стосунків, виробленню свідомого ставлення до навчання і виховання. Учні
класу виявляють свідоме ставлення до навчання, з більшості предметів мають
бали достатнього і високого рівня. Щоб підтримати бажання вчитися залучаю
учнів класу до участі в інтерактивних конкурсах «Колосок», «Кенгуру»,
«Лелека», «Патріот», «Соняшник», «Олімпус».
А спільна діяльність згуртовує, зближує, допомагає долати нові рубежі
|
діагностико-результативний компонент
(очікувані результати, критерії
ефективності, оцінка й аналіз функціонування
системи)
|
Організаційно забезпечуючи виховну діяльність,
я прагну, щоб формування суспільної свідомості, громадянської позиції,
духовності та культури здійснювалось у відповідності з потребами гуманізації,
демократизації суспільного життя, інтересами суверенної України та світової
співдружності народів. Сьогодні у стінах школи формується світоглядна позиція
та ціннісні орієнтації майбутніх громадян України, учням надаються широкі
можливості для опанування основами наук, багатством національної та світової
культури, створено умови для вільного і гармонійного розвитку та
індивідуального самовдосконалення. Виховна робота в цілому спрямована на
виховання нового покоління українців і створення умов для повного виявлення і
утвердження національної самосвідомості через творчу активну особисту
ініціативу. І як результат проведеної роботи маємо певні здобутки за
результатами загальношкільного конкурсу учні класу вибороли звання «Зразковий клас»; - учні класу мають здебільшого
високий і достатній рівень навчальних досягнень; учні класу, за результатами моніторингу
рівня вихованості, мають високий рівень;беруть участь в інтерактивних конкурсах майже всі учні
показують добрий результат; всі учні
класу відвідують гуртки за інтересами та спортивні секції.
|
Структурно-функціональна чи організаційно-педагогічна модель системи
(якщо є)
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий