Година спілкування «Вмій дружбою дорожити!»
Мета: Дати поняття справжньої безкорисливої дружби;
ознайомити з правилами дружби, показати важливість істинних друзів в житті
людини, показати, що людина не може жити одна, їй потрібні вірні друзі;
навчати
доброзичливості, прагненню розуміти один одного, учити розділяти радощі і
печалі;
виховувати пошану до оточуючих, ввічливе
звернення однокласників один до одного.
Хід виховної години
Вступне
слово
- Добридень. Нашу зустріч я б хочу почати з
казки. (Звучить музика, розказується казка.)
Жила-була
на землі дівчина на ім'я Любов. Сумно їй було жити на світі без подружки. Ось і
звернулася вона до старого, сивого, сто річного чарівника: - Допоможи мені,
дідусь, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все відпущене мені Богом
життя. Подумав чарівник і сказав: - Приходь до мене завтра вранці, коли перші
птахи заспівають і роса ще не просохне. Вранці, коли яскраво-червоне сонце
освітило землю, прийшла Любов в назначене місце. Прийшла і бачить: стоять п'ять
прекрасних дівчат, одна іншої красивіше. - Ось вибирай, - сказав чарівник. –
одну звуть Радість, іншу – Доброта, третю – Краса, четверту – Печаль, п'яту
–Дружба. - Вони всі прекрасні, - сказала Любов. – не знаю, кого і вибрати. -
Твоя правда, – відповів чарівник, - вони всі добрі, і ти в житті ще зустрінешся
з ними, а може, і дружити будеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі
подружкою на все твоє життя. Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі
кожної. Задумалася Любов.
- А кого
вибрали б ви? Чому? (Звучи музика і продовження казки):
Любов підійшла до дівчини на ім'я Дружба і
протягнула їй руку.
- Чому Любов вибрала Дружбу? (Відповіді дітей).
- Яке прекрасне слово – “дружба”! (Вимовляєш
його – і відразу згадуєш свого друга, з яким тобі цікаво грати в сніжки, читати
нову книгу або поділитися секретом.
Учитель:
- Наша класна година називається «Вмій дружбою дорожити». Чимало учнів нашого
класу виявляють довіру друзям. Справді, разом із природними потребами (повітря,
їжа, вода тощо) у кожної людини є ще одна життєва необхідність - бажання мати
друзів. Недаремно в народі кажуть: «Людина без друга – як їжа без солі». З
другом завжди цікаво, бо є спільні інтереси, йому можна довірити свої думки,
поділитися переживаннями. Тому тема нашого уроку актуальна: поведемо мову про
важливість дружби і вміння дружити, з’ясуємо, які умови є необхідними для
дружніх стосунків, за що ми цінуємо своїх друзів
Звучить
пісня про дружбу.
Гра «Чарівний клубок».
Діти
стають у коло. Учитель дає комусь із них клубок з нитками. Той бере нитку за
край і передає клубок другові (подрузі), який у свою чергу,тримаючись за нитку,
передає клубок іншій дитині і т.д. Учитель. Діти, подивіться на це мереживо.
Воно показує нам, як ми пов’язані в класі один з одним. Воно символізує дружбу
між учнями нашого класу. А тепер торкніться ниточок. Відчуваєте, які вони на
дотик? Діти. Вони м’які, ніжні, від них іде тепло. Учитель. Так. Саме такими є
стосунки між друзями: теплі, ніжні
Пропонується
подумати над питанням: «Що таке дружба?»
Виступи
експертів, роздуми учнів.
Круглий стіл «З історії етики» (заздалегідь
підготовлені учнівські повідомлення). У
читель. Давайте послухаємо, що означає мати
справжнього друга в давні часи.
Учень
1. Дружбу як особливі людські взаємини високо цінували в усі
часи. Ще у Стародавній Греції відомий філософ Платон підносив дружбу понад усі
людські чесноти. За словами Сократа, спілкування між людьми без дружби втрачає
всяку цінність.
Учень
2. З античних міфів відомо, що покровителями дружби вважаються
герої Кастор і Полідевк (Діоскури), які були не тільки нерозлучними друзями, а
й братами- близнюками. Їхні родинні зв'язки і дружні стосунки позначалися
давньогрецьким словом «філія» — друг. Як бачимо, раніше це слово означало
насамперед кровних родичів, своїх, а потім — близьких, соратників, партнерів.
Так, у сучасній італійській мові слова «фільйо» і «філья» зберегли своє
значення «син» та «донька». Існує також версія, що праслов'янське слово друг в
індоєвропейській мові мало первісне значення міцний, надійний, вірний. А хіба
друг не є таким? У сучасній українській мові слово друг містить оцінку взаємин
людей, їхнє емоційне ставлення один до одного.
Учень
3. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У
скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і
клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не
могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності,
вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.
Учень
4. Наш народ споконвіку культивував лицарські традиції.
Століттями на лицарських традиціях формувалась еліта нації, яка боролася за
свободу і незалежність України. Товариство, дружба і братерство, народжені не
спорідненням крові, а спорідненням думок, мети, справ – це велика сила. Дружба
ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо цінувалася в українській культурі.
Оспівувалася дружба у багатьох творах української літератури, про неї писали
Леся Українка, Г.Тютюнник, М.Вінграновський, І.Франко.
Учень
5. Другом називають того, на кого можна покластися в будь-якій
ситуації, кому довіряють. Тому сучасні словники та підручники з етики дружбу
визначають як близькі стосунки між людьми, основу яких становлять взаємна
довіра, прив'язаність, спільність інтересів. (Учні затісують у словничок з
етики.)
Поняття
«дружба» можна віднести до таких етичних характеристик, як любов,
взаєморозуміння, готовність до самопожертви. Вчитель підводить підсумок і дає
визначення поняттю «дружба». - В тлумачному словнику дається таке визначення,
що таке дружба:
«Дружба – близькі відносини, засновані на
взаємному довір'ї, прихильності, спільності інтересів».
Поясніть складники дружби.
Робота в творчих групах.
Відомий давньогрецький мислитель Аристотель
наголошував: «У кого є друзі, у того немає друга». Чому він так стверджував? Чи
є відмінності між дружніми та приятельськими стосунками? Скільки в людини може
бути справжніх друзів?
Робота
над поняттям «справжній друг» .
- Учні, вам потрібно з'ясувати, яким повинен
бути друг. На слайді подані слова; виберіть ті якості, якими повинен володіти
друг. (Діти працюють в групах. На картках записані слова: скромність,
доброзичливість, наполегливість, товариськість, чуйність, заздрість, егоїзм,
байдужість, хвастощі, злість, готовність прийти на допомогу будь-якої хвилини.)
- Які якості ви вибрали? Чому? - Чому залишили картки із словами «злість»,
«хвастощі», «байдужість», «егоїзм»?
Дуже багато написано і придумано прислів'їв про
дружбу. Дружба – як стекло, розіб'єш – не складеш. Дружбою дорожи, забувати її
не поспішай.
Ось ми з вами і пограємо в прислів'я. На дошці
написана тільки половина прислів'я, ви повинні назвати іншу половину.
Як ви
думаєте, хто з ким може дружити?
Можуть
дружити між собою дівчата, хлопці, можуть дружити дівчата з хлопцями.
Як
дружать дівчата? Це якась особлива дружба? Дівчата, розкажіть, хто з вас має
товаришку, друга серед однокласників?
Кажуть, що чоловіча дружба міцна, як граніт.
Хлопці, хто з вас має друга у класі? Розкажіть, яка ваша дружба?
Чи може бути дружба між хлопцем і дівчиною?
Тест
«Чи вмієш ти дружити»
1. Друг часто користується твоїми речами, але
повертає їх неохоче. Цього разу він просить дорогу річ. Як ти вчиниш?
а) Даси йому;
б) скажеш, що в тебе її зараз немає;
в)
відмовиш і поясниш справжню причину.
2. Ти відчуваєш, що у твого друга невдовзі
будуть великі неприємності. Як ти вчиниш?
а) Припиниш із ним стосунки;
б) вдаватимеш, що все гаразд;
в)
відверто поговориш із ним.
3. Чи вважаєш ти, що твій друг повинен:
а) завжди всім ділитися з тобою;
б) говорити тільки те, що тобі подобається;
в) залишати свої думки та проблеми при собі.
4. Друг носить одяг, який йому не личить. Тоді
ти:
а) скажеш йому про це;
б) спробуєш пояснити, чому цей одяг не слід
носити;
в)
промовчиш.
5. Ти вважаєш, що твій друг:
а) кращий ніж ти;
б) ти
маєш більше переваг;
в) ви
знаходитеся на одному рівні.
Підведення
підсумків (рефлексія)
- Наш сьогоднішній урок про дружбу закінчений.
Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували
доброта, пошана, любов, взаєморозуміння
Комментариев нет:
Отправить комментарий